17 okt 2014

Inbound marketing: steeds belangrijker!

0 Reacties

Inbound marketing: heb jij er al van gehoord? Wat is dat nu eigenlijk en hoe werkt het? En kun je het voor jouw bedrijf ook inzetten?

Als ik maar vaak genoeg vertel hoe fantastisch mijn product of dienst is, dan overtuig ik mijn klant wel om mijn product of dienst te kopen.

Met de enorme groei van internet en de opkomst van social media is deze manier van verkopen steeds minder effectief. Het gaat er niet meer zozeer om dat jij je klant vindt en hem of haar vertelt hoe geweldig jouw product of dienst is. Het gaat erom dat je klant jou vindt en door zijn enthousiasme uit zichzelf gaat doorvertellen hoe geweldig jouw product of dienst is waardoor steeds meer klanten jou gaan vinden. Deze ‘nieuwe’ marketing wordt ook wel omschreven als inbound marketing.

Hoe verschilt inbound marketing van traditionele marketing?
Traditionele marketing is gebaseerd op het principe van ‘vinden’. Door de inzet van bijvoorbeeld advertenties, direct mail, beursdeelnames, projectwebsites, makelaars, brochures enz probeer je als bedrijf je potentiële klant te vinden en te bereiken om je aanbod onder de aandacht te brengen. Dit wordt ook wel push-marketing genoemd. Inbound marketing is gebaseerd op het principe van ‘gevonden worden’. Door je kennis te delen en de vragen van je (potentiële) klanten te beantwoorden op je website en via bijvoorbeeld blogs en social media publiceer je als bedrijf waardevolle informatie voor je (potentiële) klanten. Wanneer je potentiële klant online zoekt naar die informatie komt hij bij jou terecht en heeft hij jou en je aanbod gevonden. Dit wordt ook wel pull-marketing genoemd.

Waarom is traditionele marketing steeds minder effectief?
Door internet en social media hebben we er allemaal een bron bij gekregen met oneindig veel informatie. Informatie die antwoorden bevat op vragen, oplossingen voor problemen, gegevens over producten, diensten en bedrijven en een oceaan aan beoordelingen over organisaties, producten en diensten.  De potentiële klanten willen het ook graag zelf bepalen. Zij zoeken zelf wel uit welk bedrijf of product hen aanspreekt, wanneer zij dat willen!
De aan ons opgelegde reclames zoals banners op websites die je niet direct weg kunt klikken en TV reclames die je favoriete programma continu onderbreken worden als irritant ervaren en werken steeds vaker averechts. Deze vorm van marketing wordt ook wel push-marketing genoemd.

Waarom is inbound marketing wel effectief?
Kenmerkend aan inbound marketing is dat je mensen niet ‘overvalt’ met jouw informatie op een plek en moment dat het vooral jou goed uitkomt. Je wordt juist door mensen gevonden op een moment dat zij bewust op zoek zijn naar informatie die jij aanbiedt. Je trekt daardoor ook specifiek die mensen aan die al interesse hebben en van wie de kans veel groter is dat het ook daadwerkelijk potentiële klanten zijn. Bij traditionele marketing weet je veel minder goed of ze überhaupt wel interesse hebben in je producten en diensten. En als ze interesse hebben benader je ze misschien wel op een plek of een moment dat zij er (nog) helemaal niet op zitten te wachten.

Traditionele marketing richt zich vooral op verkoop, waarbij de relatie eindigt als de verkoop is gesloten. Inbound marketing richt zich vooral op een relatie die kan resulteren in een verkoop en voortduurt na de verkoop. En die relatie is goud waard, omdat je klant met de middelen van nu jaren na de verkoop nog een aanbeveling kan doen. Maar ook…. als het mis gaat, een negatief bericht kan plaatsen over je organisatie, product of dienst. Ook hier moet zorgvuldig mee omgegaan worden.

[begin]