10 sep 2014

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Wie zijn de klanten die ik wil bereiken? Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is. Het is verstandig om goed in kaart te brengen wie je nou concreet wilt bereiken. Daarbij is het belangrijk om je toekomstige klanten zo specifiek mogelijk te benoemen.

Waarom moet ik mijn doelgroep bepalen?
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële klanten. Wanneer je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen. Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie, omdat je de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen. In eerste instantie wil je graag dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen. Wanneer je kiest voor bepaalde doelgroep leidt dat ertoe dat klanten zich meer aangesproken zullen voelen en daardoor eerder tot de aanschaf overgaan.

Hoe bereik je de juiste doelgroep?
Bijna onmogelijk lijkt het soms om je doelgroep te bereiken. Je doet er alles aan om je te onderscheiden van concurrenten. Maar hoe?
Communicatie is het toverwoord. Wek de interesse van je klanten met een heldere, kernachtige boodschap. Het juiste beeld met een pakkende pay-off. Je moet de klant raken! Grote kans dat je dan wél succesvol bent.

[begin]